Måndag, helgerna går snabbt och så plötsligt är det måndag. En extra trött måndag då det blåste storm ute i natt så jag hade svårt att sova. så det var lite småsegt i morse.
 
MEN sen idag så kom elräkningen... och som jag oroat mig för den då vi normalt ligger ganska högt. Jag vågade inte öppna brevet direkt utan tog med mig det på lunchpromenaden med Gucci och öppnade det på vägen. Men då visade det sig att vi visst har fast elpris, tack för det, puh så skönt. Känns nästan som att jag vunnit pengar idag, så måndagen blev lite lättare helt plötsligt. Kanske borde köpa en trisslott? ;) 
 
 
I helgen gjorde jag ett nytt recept, en twist på hallongrottan, en semmelgrotta, genialiskt om ni frågar mig. Den blev så god, lagon i storleken, en perfekt liten munsbit. En spröd kaka med smak av kardemumma, mandelmassefyllning, lättvispad grädde samt toppad med hackade pistagenötter, här kan man ju ha den klassiska flagade mandeln om man vill men jag ville ha lite färg så tyckte pistage passade bra. :)
 
Ingredienser kakdegen:
(Ca 24 st)
125 g smör/margarin
3/4 dl socker
2 dl vetemjöl
4 msk maizena
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
3/4 tsk malen kardemumma
 
Ingredienser mandelmassefyllningen:
200 g mandelmassa
1 tsk vaniljsocker
2 msk florsocker
ca 1/2 - 3/4 dl mjölk
 
Topping:
Lättvispad grädde
Hackade pistagenötter eller flagad mandel
 
Sätt på ugnen på 200 grader.
Vispa rumsvarms smör/margarin och socker poröst. Blanda samman mjöl, potatismjöl/maizena, vaniljsocker bakpulver och kardemumma och blanda samman till en smidig deg.
Dela degen i 2 delar och rulla dem till längder och skär dem i ca 12 delar var.
Rulla dem till runda små bollar och lägg dem i småbrödsformar.
Gör en fördjupning i varje kaka. Grädda kakorna mitt i ugnen i 10-12 minuter.
Ta ut kakorna ur ugnen och se till så alla har fördjupningen kvar då den kan jäsa igen vid gräddning, annars så trycker ni bara till lite extra så det bildas ett hål, förslagsvis med hjälp av ett kryddmått, ett tips. ;)
 
Gör mandelmassefyllningen genom att riva mandelmassan ner i en bunke. Tillsätt alla övriga ingredienserna förutom mjölken och blanda till en massa. Blanda i lite utav mjölken och blanda sedan i lite i taget så den inte blir för lös. Skulle den bli för lös så kan man tillsätta lite mer florsocker då florsocker innehåller stärkelse så den binder då ihop fyllningen. 
 
När kakorna svalnat så fyll fördjupningen med mandelmassefyllningen, spritsa på lite lättvispad grädde och toppa med hackade pistage nötter alternativt flagad mandel.
 
Jag hoppas ni ska gilla den, den perfekta småkakan nu i semmeltider.