Toscakakor är en gammal klassiker och så god, en favorit. Här gjorde jag dem i portionsbitar i folieformar. 
Deg: 
150 g rumsvarmt smör
3 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
1 äggula
 
Fyllning;
150 g rumsvarmt smör
300 g mandelmassa
2 ägg
 
Toscasmeten:
75 g smör
1 msk vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 msk grädde
150 g mandelspån
 
Gör så här:
Börja med degen, blanda samman alla ingredienserna till en smidig deg och dela den i ca 15 bitar.
Rulla till små bollar och lägg en bollarna i aliminiumformarna och tryck ut degen i formen, ta bort sånt som går över kanten. 
 
Riv mandelmassan och blanda samman de övriga ingredienserna till fyllningen och fyll formarna och grädda i 175 grader i 8-10 minuter. 
 
Gör sedan fyllningen genom att smälta smöret i en kastrull och tillsätt därefter mjöl, strösocker, grädde och mandelspån och låt koka upp under omrörning, låt koka ett par minuter och fyll sedan formarna.
 
Höj ugnen till 200 grader. Toppa formarna med toscasmeten och grädda ytterliggare i ca 8-10 minuter så att de får fin färg. 
 
Många som.frågat om formarna jag använder mig utav, det är ovala aliminium formar, vet att de kam vara svåra att få tag på men vet att det finns runda i livsmedelsbutiker. Mina har jag köpa på bakmässor och marknader så jag brukar samla på mig då. Men söker man på internet och mazarinformar så får man fram sidor där man kan beställa online. 
 
Kommer göra succe på fikabordet!